Treinongeluk Groningen    1931.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Meestal gaan dingen goed maar soms kan het ook goed mis gaan .Zo vond in de winter van 1931 een ernstig treinongeval plaats in de stad Groningen. Op  26 januari 1931 botsten een personentrein op een goederentrein .  Dit gebeurde vlak bij  de Herewegviaduct . De personentrein kwam van  Winschoten en kwam met een matige snelheid  op spoor zes het emplacement oplopen ,het sein stond immers ook goed. In die tijd kwamen de treinen  bij het derde perron aan  . Daardoor moesten de treinen het emplacement voor een groot deel kruisen . Op het zelfde de moment is op spoor zeven een goederentrein met een 3700  aan het rangeren ,in de buurt bij  het Hereviaduct  en de vlak nabij gelegen draaischijf  dit gebeurde meestal met een slakken gangetje .  Hier is iets misgegaan met de communicatie  . De machinist kreeg een sein van de rangeerder om te gaan rijden maar het sein stond op onveilig .De 3700 rijdt de wissel op van spoor 7naar spoor 6. Vanaf spoor 7 kon men ook richting de remise rijden .  De personen trein  met een 1700 locomotief die  de meeste gang heeft rijd tegen de stoomloc van de goederentrein en drukt deze een stuk achteruit. De trein  van Winschoten  kan niet veel  snelheid gehad hebben omdat  de treinen er tegenwoordig ook met  gang van 20 a 30 km per uur komen binnenlopen  omdat dan het perron al begint .  Maar de impact is geweldig   . De hele voorkant van de 3700 en het cilinderstuk worden in elkaar gedrukt  .De ravage is vreselijk en het hele gebied ligt bezaait met brokstukken, hout, glas en stukken ijzer . De zijkant van het personenrijtuig werd in de lengte open gesneden.  Er waren drie doden en vijf gewonden te betreuren.  Het personeel in de buurt verleende gelijk hulp aan de gewonden  zodat deze afgevoerd konden worden .

 

Op de foto . Perron 3 waar het ongeluk plaats vond.

De heer Willem Mensinga die smid was in de locloods in Groningen werd met ander werknemers opgeroepen om de ijzeren delen los te branden en de losse delen op te ruimen . Sommige  delen zaten door de klap in elkaar vast . De wielen wiel-veren stootbuffers lagen her en der verspreid . Hij kon vertellen dat het geen pretje was hoe de slachtoffers  uit de trein  kwamen. De wagon was voor een groot deel afgetimmerd met hout en dit was tijdens de botsing veranderd in vreselijke splinter delen . Het ongeluk had grote indruk op hem en zijn collega’ s gemaakt . De losgebrande delen werden zo snel mogelijk verwijderd omdat de wrakdelen  overal op het spoor lagen verspreid  en de doorrit weer snel  vrijgemaakt moest worden .  Tot zo ver de heer Mensinga.  Als men nu op het ongeluk terug kijkt schrikt men toch wel dat het met zo’n lage snelheid zo gigantisch mis kan gaan.  Mede  door  de stugge materialen en de houten banken en de vele onveilige ramen  zorgde voor een levensgevaarlijke situatie.  Tegenwoordig  hebben de  wagons veiliger materialen. Of dit ongeluk voorkomen had kunnen worden is nog maar de vraag . Het zijn meestal menselijke fouten die  de oorzaak zijn.

Een foto uit het Algemeen Handelsblad.

Tegenwoordig worden er ook nog zulke fouten gemaakt . Meestal onder werkdruk of juist door gewoonte sluipen de gevaren er in .Deze Trein botsing is nog jaren lang het gesprek geweest van het treinpersoneel op het station van  Groningen .

Wie heeft er nog foto's van de treinramp?  wim_mensinga@hotmail.com

 

Bronnen ,Willem Mensinga.