De treinkaping in de Punt.

 

De Punt ligt tussen Tynaarloo en Glimmen in een mooi natuurgebied. De Drentse Aa stroomt hier door de weilanden heen .  De rust werd hier op 23 mei 1977 ruw verstoord . De trein van Zwolle kwam hier tot stilstand door een treinkaping; negen  gewapende Zuid Molukse jongeren bezetten de trein. De trein zou hier twintig dagen blijven staan . De machinist, de hoofdconducteur en een groot aantal passagiers mochten de trein verlaten . Een deel van het gebied werd afgezet . Het was eigenlijk heel onwerkelijk allemaal . We volgden op de radio de berichten . Mijn kameraad en ik wilden het toch wel eens van dicht bij zien . We besloten om een kijkje nemen. Hij ging op zijn Zundapp en ik op mijn Puch naar de Punt. Ik had een oude sterrenkijker meegenomen .Er was natuurlijk een en ander afgezet in de buurt en we gingen dan ook via Zuidlaren . Via zandweggetjes en hobbelweggetjes kwamen we in de buurt van het Noordlaarderbos .  We stalden daar onze bromfietsen.  Op een zandweg aan de rand van het bos hadden we zicht op de trein. De sterrenkijker was van mindere kwaliteit ,bovendien draaide hij alles op zijn kop door de spiegel die er in zat . Maar wat gaf het. We konden de trein goed zien en heel af en toe bewoog er wat en zag je iemand lopen. Die gele trein in zo'n groen weiland, dat vergeet ik nooit meer.  De trein stond behoorlijk scheef.Ik weet nog dat ik dacht" Gek daar zitten mensen in die trein en wij zijn hier zo maar vrij".  Of we ook binnen schoots afstand waren betwijfel ik . Ook was het gek dat er nog vee in de buurt van de trein rond liep .Na een tijdje te hebben gekeken gingen we weer via een aantal zandweggetjes richting huis . Een paar weken  later belde mijn kameraad dat er vliegtuigen over het gebied vlogen .

Dat was op 11 juni 1977.Toen werd de aanval van de mariniers op de trein ingezet. Er vlogen ook straaljagers laag over de trein heen om paniek te veroorzaken. Twee gegijzelden en zes kapers kwamen daarbij om het leven . Eigenlijk was dit een drama met alleen maar verliezers. Voor ons als puber jongens was dit een avontuur . Vele jaren later verdiepte ik me meer in de zaak en wist ik ook wat de kapers gedreven had.   Later heeft men het treinstel nog wel vernummerd naar 758 zo werd de trein niet herinnert aan dit verleden. Ook is er van bijde kanten heel wat geweld gebruikt. Een aantal masten van de bovenleiding werden doorboord met kogels en zijn nu een stille getuigen in het rustige landschap.

 

 foto Nationaal Archief, Den Haag, Rijksfotoarchief: Fotocollectie Algemeen Nederlands Fotopersbureau.

De plek van de kaping anno 2015.   Foto W Mensinga.


Wie heeft herinneringen aan de trein. Mail   wim_mensinga@hotmail.com  Nog meer info over de treinkaping zie de link hier onder.

http://www.nicospilt.com/index_treinkapingen.htm

Hallo

 Ik zie dit net allemaal voorbij komen ik zat op dat moment in dienst J.W.F. kazerne in Assen En heb drie weken rond de trein gelegen en op het moment dat ze gingen aanvallen moesten wij naar huis.

 

Groet  J van G