Het station van Stavoren in 1910 . Verzameling Wim Hoekema.

 

Het station lag aan de 1885 geopende spoorlijn  Leeuwarden Stavoren . Het stuk van Leeuwarden naar Sneek ging overigens al in 1883 open .De exploitatie was in handen van het staatsspoor later ging dit naar de HSM en in 1939 naar de NS.

Wie nu in Stavoren rond loopt bij de haven ziet er een eenvoudig perron liggen met een eenvoudige abri  als schuilplaats. Het station  van Stavoren ligt aan de lijn Leeuwarden , Sneek, Hindelopen  Stavoren en is zo’n 50 kilometer lang .Het oogt allemaal wat leeg maar dat was vroeger anders. Voor een tochtje met de boot moet men een paar honderd meter oostwaarts lopen. Het Stationsgebouw van Stavoren uit 1884  was gezien de plaats heel groot. Het had de grootte van het station van Delfzijl  . Het station had een hoog midden gedeelte  met twee vleugels  waar aan beide  kanten ook nog een vierkant gebouwtje aan vast zat. Het dak loopt niet in een punt uit maar gaat na twee meter over in een plat dak .Onder de dakgoten zijn mooie bakstenen kraalranden aangebracht . Rond 1920 wordt het station aan de straatkant wit gepleisterd . Op een foto uit die zelfde tijd is te zien dat er een dubbele perronoverkapping over het spoor staat waar 3 sporen onder door liepen .Tevens staan aan de oostkant  een rijtuigenloods en een locomotieven loods . Aan de westkant is ook nog een kolenbunker  Er word als architect de naam Van Wadenoijen genoemd ,maar het gebouw uit  1885 doet eerder denken aan een ontwerp van de heer K.H Brederode . Op oude foto’s is te zien dat de veerboot al vaak klaar ligt voor een aansluiting naar Enkhuizen. Men kan zich voorstellen dat het hier heel druk moet zijn geweest . Voor dat de auto zijn intrede deed  kwam hier de trein uit Leeuwarden aan en kon men van hier op de veerboot naar  Noord Holland toe .

 

De boot van Stavoren-Enkhuizen met enkele goederen wagens aan boord . Verz W.Mensinga

 

 De veerdienst uit 1886 deed  goede zaken , de boot was namelijk voorzien van een aantal sporen waar men de goederenwagens op kon drukken. De boot kon in totaal 15 wagons vervoeren die in Enkhuizen weer een aansluiting vonden op het spoor.  De heer W.Hoekema  spoorweg liefhebber, kon vertellen dat in het najaar van 1954 de oost vleugel van het station gesloopt is. Het station kreeg hier door een heel ander uiterlijk . In die zelfde tijd verdwenen  op het emplacement een aantal kopsporen en de draaischijf verdween  eveneens. Stavoren had zelfs twee draaischijven. Het middenspoor ging ook weg en er werd een nieuwe losweg aangelegd. In de andere vleugel was nog jarenlang een autobus stallinkje vandaar de grote losdeuren aan de straatkant. Tot zo ver de heer W. Hoekema. In de zestiger jaren verdween ook de goederen en de locomotievenloods uit het zicht zodat het aan de oostkant maar een kale boel werd.  In de jaren zeventig ziet het station er ook al wat minder uit o.a. door achterstallig onderhoud .Van het emplacement is dan  al niet veel meer van over. En zo als zo veel stations in die tijd viel ook het station van Stavoren in 1973 ten prooi aan de slopershamer.  Er is niet veel meer te herkennen in de omgeving. Het station is te vroeg gesloopt ,had het er nou nog gestaan dan was het vast niet gesloopt . Men is er zich tegenwoordig wat meer van bewust dat je niet alles moet platgooien. Maar de spoorweg historie van Stavoren is nog niet helemaal afgelopen.   In Juli 2010  rijd een slijptrein door een stootblok heen. De trein gaat dwars door een watersportzaak  en ramt een tankauto. De ramp had nog veel groter kunnen zijn als de tankwagen was ontploft. De machinist had niet door dat hij aan het einde van het traject was. Ook de ATB werkte niet.

De ravage  bij het Station . Foto Wim Hoekema.

 

  In 2011 zijn restanten blootgelegd van de twee  draaischijven . Ook een waterkelder van vier meter diep werd opgegraven.  Als eindpunt van de spoorlijn moesten hier de stoomlocomotieven kunnen keren. Helemaal vreemd is deze vondst niet. Vroeger werden wel vaker de metalen delen van de draaischijven verschroot en de betonnen putten onder een laag zand geschoven.

Stoomlocomotieven die  in Stavoren kwamen waren  de serie 900,1700,3200,3700,5800.