De halte Europapark.

 

 Ongeveer anderhalve kilometer ten oosten van het hoofdstation van Groningen komt de halte Europapark te liggen. In 2007 is een noodhalte geopend. De laatste tijd wordt er hard aan de definitieve halte gewerkt.  Om te begrijpen waarom hier nu een halte komt gaan we even terug in de tijd.   Helpman ligt  aan de  zuidoost kant van Groningen. Langs het spoor ligt de Helperzoom.    Aan de noordkant stond  de oude  Helpmancentrale. Een gedeelte van de centrale staat er nog altijd .    Meer naar de kant van de A7 stond de Hunzecentrale. Toen deze in 1998  werd gesloopt, kwam er een groot gebied tussen de A7 en het spoor  vrij voor verdere stads ontwikkelingen.   Achter de Helpman centrale werd het voetbalstadion de Euroborg  geplaatst en bij het spoor verscheen stap voor stap een nieuwe woonwijk.   Het gebied is 34ha groot.  Het was  al vroeg duidelijk dat hier een halte zou komen.   Er werd besloten eerst een  nood halte te bouwen.   In 2007 is er dan een bouwbord geplaatst door Prorail met de mededeling dat hier aan de verlengde Lodewijkstraat een tijdelijke halte zou komen.

 

Foto W Mensinga 2007

Op de foto het begin van de activiteiten aan de verlengde Lodewijckstraat . Aan de  rechterkant verschijnen later allemaal appartementen en aan de linkerkant een tijdelijke halte .   

 

Er werd begonnen met het aanleggen van de stroom voorzieningen.    De halte zelf is eigenlijk niks anders dan een verhoging   langs het spoor  Aan de wegkant van het perron wordt een hekwerk gemaakt  met enkele toegangen tot het perron .   De tijdelijke halte is 150 meter lang . Ook worden er een abri en plaatsnaamborden geplaatst  en verlichting op het perron aangebracht .  De busroute vindt  een aansluiting bij de halte.  In de loop van de tijd werd het Helperdiepje, dat hier onder het spoor door loopt,  uitgegraven en wordt de waterhuishouding aangepakt .   

Er stappen in de loop van de tijd al wat aardig wat mensen in en uit aan de noodhalte .  Even meer naar de richting van Nieuwschans zou de definitieve halte komen .    in 2011 verschijnen nieuwe seinen en er wordt de spoorsloot aan de zuidkant langs de Helpersingel gedempt . Hier is men is men geruime tijd mee bezig . Ook worden er bomen en struiken gerooid .   Met zwaar materieel wordt   het terrein bouwrijp gemaakt voor de bouw van de definitieve halte  .  Er ontstaat dan  ook een open vlakte aan het spoor. Men kijkt nu van af de Helpersingel naar de oude centrale toe .    In 2011 wordt  begonnen met de vervanging van de bovenleidingen . Er komen ook nieuw dragers voor de boven leidingen.

 

In 2011 gaat men verder net het afgraven van het terrein en worden er damwanden geslagen . De graafmachines hebben heel wat werk te doen want er wordt maar liefst 60.000 kuub zand afgegraven . Een deel van het zand, 20.000 kuub word weer hergebruikt. Dat betekent dat er nog 40.000  kuub zand per vrachtauto is afgevoerd . Uitgaande dat een vrachtauto 12 kuub zand vervoerd, zijn dat nog 3333 vrachtwagens vol zand.   In week negen werd het treinverkeer naar Nieuweschans en Assen afgesloten omdat er zo’n vier kilometer rails werd vervangen .

 

Foto W Mensinga.

Het afgegraven gedeelte met een op de foto een mobiele boor aan het werk voor de fundatie werkzaamheden in 2011.

Ook kwamen er 13 nieuwe wissels in het gebied te liggen . Men was hier druk bezig de oude ballast af te voeren en  er later weer 23.000 ton nieuwe ballast aan te voeren .   Er werden voor de klus 9000 nieuwe dwarsliggers  gebruikt . In de negende week was er ook een woud van hijskranen te zien en was er aan de Helperzoom een tribune opgebouwd voor de toeschouwers die alles van dichtbij wilden volgen .  In deze week was er dan ook een heel belangrijke operatie namelijk het realiseren van de doorgang onder de spoorbaan door. Zo kan men van Helpman straks met de fiets onder het spoor door naar het Europark.  Ook is het mediapark van tv noord op deze manier te bereiken .  Men ziet in deze week ook al de perron randen verschijnen . Men kan zich al een klein beetje een voorstelling maken hoe straks er alles uit gaat zien.

Foto Wim Mensinga.

In maart 2012 krijgt het station van het Europapark al echt vorm . We zien een midden perron met een moderne overkapping . Alles is volgens plan gegaan en de treinen gaan op 5 maart weer rijden. Grote delen van het perron en de overkapping zijn als grote lego blokken in elkaar gezet. De overkapping is van titanium gemaakt  . Titanium wordt ook veel toegepast in de luchtvaar technologie . Vanaf de Helperzoom loopt  het toegangspad glooiend af om onder het spoor door te gaan.  In de ruwbouw is maar liefst 47.000 kuub beton gegaan met zo,n 570 ton aan betonijzer.  Er komt ook een fietsenkelder onder het station waar 740 fietsen in gestald kunnen worden . Misschien dat het hoofdstation ook wat ontlast wordt van de fietsenmassa die er nu staat .  De treinen naar Veendam en Nieuweschans stoppen aan deze halte maar ook de stoptrein naar Zwolle doet de halte aan . De betonwanden worden afgewerkt met natuursteen dat uit Vietnam komt .

 Wordt vervolgd.