Deze pagina gaat over spoorbruggen. We hebben in het noorden te maken met draaibruggen , bruggen met vaste overspanning,hefbruggen, Basculebruggen en ophaalbruggen. De overspanningen zijn aangegeven in meters. Veel bruggen werden vroeger in Winschoten gebouwd. De meeste kleinere ijzeren bruggen zijn de laatste jaren vervangen door betonnen bruggen.

 

De ophaalbrug voor Beilen . Foto ansichtkaartje jaren zestig.  Verz W mensinga

De ophaalbrug tussen Beilen en Hooghalen over het Oranjekanaal. Tegenwoordig is hier een spoorbrug met een vaste overspanning . Bouwjaar 1870? Overspanning ongeveer 7 meter. Maatschappij Staats Spoor. Wie weet meer na deze spoorbrug.

Spoorbrug van Baflo. Foto W Mensinga

De spoorbrug van Baflo heeft midden in het kanaal een pijler staan ter ondersteuning van de brug . De pijlers zijn nog origineel uit de tijd van de GLS . De overspanning is ongeveer 18 meter.

De brughoofden van Barnflair. Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug?  Foto Wim mensinga

Deze spoorbrug uit 1923 heeft er tot in de tweede wereldoorlog gelegen . Dit was een draaibrug die in de oorlog is opgeblazen. De spoorlijn Ter Apel Barnflair werd in 1926 al weer gesloten .

De spoorbrug van de NOLS , STAR in Bareveld .  Foto Wim Mensinga

De spoorbrug uit 1909 werd in 1911 uitgerust met een tweede spoor thans niet meer aanwezig. Op 2006 werd de brug verwijderd. De brug werd door Strukton gerenoveerd bij de firma Bouwman in Hoogeveen. De brug werd in 2007 weer terug geplaatst .Ook de brughoofden zijn gerestaureerd. DE STAR maakt gebruik van deze brug .

 

 De spoorbrug van Coevorden. Foto W Mensinga Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug?  Foto Wim Mensinga.

De spoorbrug uit 1951 in Coevorden met de verbinding naar Duitsland . De vorige brug was vernield in de oorlog. Dit is een draaibrug van ongeveer 19 meter lengte. Aan de linkerkant op de foto is post 4 te zien.

 

 

De brug bij het Eemskanaal bij Delfzijl.   Foto Wim Mensinga.

De spoorbrug van de NOLS in het Eemskanaal was behoorlijk in omvang . De draaibrug deed eerst dienst voor de NOLS. Toen deze maatschappij opgeheven werd, deed het nog dienst voor het Woldjerspoor. De brug werd in 1937 geramd door een schip . Het treinverkeer lag toen een aantal dagen stil. In de oorlog is de brug beschadigd . Sommige delen van de brug zijn elders weer gebruikt .

Een brughoofd bij Eenrum. Foto Wim Mensinga

 De GLS (Marnelijn) opende  haar lijn op 1922. Deze spoorweg verdween ook al weer in de tweede wereldoorlog. De gemetselde brughoofden hebben een holle ruimte (kelder). Dit is in een boog gemetseld om een sterk geheel te krijgen. Het metalen bruggedeelte was ongeveer 10 meter lang.

 

 

Spoorbrug Hoogezand Kieldiep van het Staats Spoor. foto W Mensinga 1982. Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

Dit is een draaibug uit 1867. Een zelfde soort spoorbrug lag ook in de Kalkwijk en in Borgercompagnie. Tot in de jaren vijftig werd de brug nog gebruikt daarna lag hij jaren gesloten en is hij vervangen door een betonnen exemplaar. De spoorbrug had een overspanning van ongeveer 25 meter.

 


De spoorbrug van Froombosch.

Het kanaal ging hier schuin door de spoordijk heen. De brug werd in de oorlog beschadigd.

De spoorbrug over het van Haringsmakanaal te Leeuwarden . Foto Wim Mensinga

Deze spoorbrug heeft een overspanning van ongeveer 37 meter. Het van Haringsmakanaal is een druk bevaren scheepvaart route.

 De spoorbrug over de Hofsloot in Kolham. Foto Wim Mensinga 1982

De spoorbrug uit 1928 was van oorsprong een klapbrug . Later is het bruggedeelte hoger gemaakt en vast gezet (zie de foto). De heer Kremer uit Hoogezand was indertijd bij de aannemer aan het werk die de bruggen bouwde. Hij wist te vertellen dat de stations weer door een andere aannemer gebouwd werden. De grondwerkzaamheden werden uitgevoerd door de aannemer Schaap uit Schildwolde.

De spoorbrug van de NS in Nieuweschans . Foto Wim Mensinga.

 De eerste spoorbrug werd in de tweede wereld oorlog vernield. Dit was een wat robuuster exemplaar dan de brug van tegenwoordig Er heeft ook nog een korte tijd een noodbrug gelegen .  De spoorbrug die er nu ligt is van 1951

 

 

De spoorbrug van het Woldjerspoor te Meedhuizen.  Foto Wim Mensinga.

Hier staat nog maar een brughoofd van de spoorbrug . Het andere gedeelte is in de oorlog opgeblazen .

De spoorbrug van Musselkanaal. Foto Wim Mensinga

Deze spoorbrug uit 1923 . Op de foto is de tandheugel met een rondsel te zien. Het is eigenlijk een tandwiel vertraging . Op deze manier kan men de brug vrij makkelijk open draaien. In het midden zijn ook de last wielen te zien waar de brug op draaide.

 

 

De spoorbrug van de NFLS te Metslawier.  Foto Wim Mensinga             

Dit was  eenvoudige spoorbrug van de NFLS met twee gemetselde brughoofden.  Het ijzeren profiel heeft ongeveer een lengte van drie meter .

De spoorbrug van het Staats Spoor te Sappemeer in de jaren tachtig . Foto Wim Mensinga

Dit was een draaibrug met een lengte van 25 meter. De spoorbrug werd later voorzien van een leuning. In de jaren tachtig werd de spoorbrug vervangen door een stenen brug

 

Spoorbrug in Scheemda . Foto Wim Mensinga.

De peilers zijn nog van het Staats Spoor de staal contructie is van latere tijd. Het is een dubbele overspanning van ongeveer 2x 6 meter. Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

 

  

 

De spoorbrug van de NFLS te Stiens uit 1901. Foto Wim Mensinga.

Deze brug van de NFLS is een geklonken exemplaar . De overspanning is ongeveer 7 meter. In 2011 is het ijzeren gedeelte per abuis verwijderd en afgevoerd naar de sloop. Gelukkig is hij daar weer weggehaald en ligt nu te wachten tot hij terug geplaatst kan worden.

 

Spoorbrug van de NFLS T,zummarum . Foto W Mensinga  Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

Dit is een vaste spoorbrug van de NFLS. De spoorbrug is gemaakt van geklonken plaatwerk . Latere bruggen werden vaak van HI profielen gemaakt .De brug heeft een overspanning van ongeveer 6 meter en is gebouwd in 1901.

 

De spoorbrug van 't Waar Foto Wim Mensinga

De brughoofd van het 't Waar is uit 1909 van de NOLS. Dit was een lage vaste brug. In 1934 werd het spoor hier weer vewijderd. De bruggedeelte was zo'n tien meter.

 De hefbrug van Veenoord.  Foto Wim Mensinga

Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.comDeze

Deze spoorbrug is een hefbrug . Het gehele brugdek van ongeveer 14 meter gaat rechtstandig omhoog. De NS brug uit 1984 is een vervanger van een draaibrug van de NOLS.

 

 

Spoorbrug van de NFLS  te Vrouwbuurstermolen .  Foto W Mensinga.  Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

Dit is een vrij kleine spoorbrug van de NFLS met twee gemetselde brughoofden. De brug heeft een overspanning van 5 meter en is in 1901 gebouwd. De brug ligt over de oude Rijt.

 

De spoorbrug van de NS over het Drentsche diep bij Waterhuizen . Foto Wim mensinga

De eerste spoorbrug is in de jaren zestig vervangen door deze spoorbrug . Plezier jachten van het Zuidlaardermeer hebben niet veel doorvaar hoogte onder de brug . De overspanning is ongeveer 31 meter.

 

 

 

De spoorbrug over het Harinxmakanaal . Dit was een draaibrug . In de oorlog is de brug al weer verwijderd. De brug lag tot in de jaren vijftig in een weiland . De brug was gebouwd door machinefabriek Smulders uit Utrecht. Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

Een spoorbrug van de NFLS te Franeker.  Foto Wim Mensinga Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

De spoorbrug uit Franeker is van 1902 en heeft een overspanning van ongeveer 10 meter. De spoorbrug is net zo als de spoorbrug uit Tzummarum gemaakt van geklonken plaatwerk . Onder de brug zitten ook nog de originele gietijzeren brugstoelen . Wie heeft nog herinneringen aan deze brug en wie weet waar hij gebouwd is?  wim_mensinga@hotmail.com 

Op de tekening een detail van een brugoplegging of brugstoel . Boven de stoel ziet men een deel van de spoorbrug. Dit type is met een scharnieroplegging. De oplegging zelf is van gietijzer gemaakt . Deze oplegging heeft het voordeel dat hij kan mee bewegen. Deze brugstoel werd ook toegepast bij de spoorbrug van Franeker van de NFLS.

De spoorbrug over het van Starkenborgkanaal . Foto Dick Bolt.  Wie heeft herinneringen aan deze spoorbrug? wim_mensinga@hotmail.com

De vakwerk spoorbrug over het van Starkenborgkanaal in Groningen . De spoorbrug was uit de jaren dertig van de vorige eeuw . In 2001 is de spoorbrug vervangen door een moderne boogbrug . Toen de betonnen brughoofden van de brug gesloopt werden kwamen de eiken heipalen weer boven de grond. Deze palen waren nog helemaal gaaf. Het stalen gedeelte heeft een tijd opgeslagen gelegen bij het industrie terrein . In 2012 is besloten het ijzeren gedeelte toch te slopen.

 

 De spoorbrug van Ter Apel   uit het blad noordnl . Verz J Wagenaar.

Ter Apel.

Deze spoorbrug kon men vergelijken met de spoorbrug in Bareveld . De brug bestond uit samen geteld plaatwerk . De brug had aan de stations kant een vast oprij  gedeelte . Tegenwoordig zijn de fundaties nog te zien.

 

 foto  W Mensinga

De oude brugpijlers. Perron 15 was een jeugdhonk die in het oude station zat .

De spoorbrug van ZuidHorn. Foto Wim mensinga.

Zoals op de foto te zien zijn de brughoofden uitgerust om twee overspanningen te dragen.  De spoorbaan naar Leeuwarden was met de bouw aangelegd als enkelsporig . Toen het van Starkenborgkanaal in de jaren dertig gegraven werd was dit nog het geval .  De laatste jaren zijn stukken van het traject voorzien van dubbel spoor. De spoorbrug van Zuidhorn is dan ook een struikelblok omdat deze enkel sporige brug toch een struikel blok is 

 

.

 

Spoorbrug van de Weiwerdermaar vlak bij het station van Weiwerd. Deze brug van de Nols was van het zelfde type dat 17 jaar later ook bij de bouw van het Woldjerspoor gebruikt werd . Er lag later een duiker op deze plaats. 

 

 

 

 

 

 

 

 

spoorbrug van Wildervank. Foto Wim Mensinga.

Dit is een kleine vaste spoorbrug met twee sporen bij km 10.076 . De brug uit 1909 heeft twee gemetselde brughoofden . Onder de brug loopt een wijk die uit het bouwland komt. Op de hoeken van het metselwerk zijn sluitstenen geplaatst.

 

De Basculebrug te Zuidbroek foto W Mensinga.

De Basculebrug van Zuidbroek aan het Wildervanckanaal. Aan de rechterkant tegen het huisje aan zit het scharnierpunt. Onder het huisje in de betonnen ruimte zit het contragewicht . De oververspanning is ongeveer 15 meter en is gebouwd in 1968. Maatschappij Staats Spoor.

Ik ben bezig met een website over spoorbruggen van heel Nederland. Zie  http://spoorbruggen-nl.webklik.nl/page/spoorbruggen-nederland