Het station van Anjum niet lang na de opening .  Fotograaf: Jacob Mosselman, Stichting Fotografie Willem Kamminga, Dokkum.

 

Sporenplan van Anjum . Het station met links een klein goederen loodsje . Rechts de locloods.

 

  

Station   Anjum 

Aan de westkant van het  Lauwersmeer  ligt het kleine terp dorpje  Anjum  met zo,n 1100 inwoners. Anjum had een spoorverbinding  van  de NFLS ( Noord-Friese Locaalspoorweg- maatschappij ) Van Leeuwarden ging het via Stiens naar  Dokkum en van hier naar het eindpunt Anjum  Even buiten de plaats ligt het station van Anjum. De spoorlijn die in 1901 geopend is liep eerst tot Metselawier en is in 1913 verlengt tot Anjum . Het gebouw dat zo,n twintig meter lang is heeft net als het station in Metselawier een klokgevel. Bij de andere stations is dit uitgevoerd in een puntgevel .Wie van uit Leeuwarden vertrok kon een stuk  of 19 stopplaatsen tegemoet zien,en aangezien de treinen niet sneller dan 50 km per uur gingen was men een behoorlijke tijd onderweg. Vreemd is dat de spoorlijn hier stopt ,als men de lijn 2,5 kilometer verlengd had was men bij Oostmahorn geweest ,een havenplaats aan het Lauwersmeer.  Bij het station lagen nog een aantal sporen en er was ook nog een locloods.

De locloods van Anjum. Links het lage gedeelte van de loods. Foto W Mensinga.

Het locloodsje uit 1922 is nou een woonhuis en het perron is nog vaag te herkennen.Toen in de jaren dertig vorige eeuw , kwamen de eerste bussen ook opzetten en liep het personenvervoer terug. En in de crisisjaren waar heel veel locaal spoorlijnen in de min cijfers vielen was het in 1935 al weer gebeurd met het personenvervoer en reden er geen passagiers treinen meer tussen Dokkum en Anjum . Zo werd het geleidelijker steeds rustiger in het kleine plaatsje. Ook  ging het goederen vervoer langzaam achteruit en in 1942 was de laatste rit naar Anjum toe een feit. In het begin van de oorlog zijn veel Locaalspoorlijnen opgedoekt oa  het Woldjerspoor DE Marnelijn Winsum  -Zoutkamp . In 1942 is het spoor afgebroken  Zo werd het stil rond het station. Er zijn in de loop van de tijd een paar ramen in de zijgevel bijgekomen en op het dak verdween een schoorsteen. Het station  krijgt later een  functie van pension Het station komt in 1997 nog een keer in het nieuws als in de tuin twee lijken worden opgegraven ,het krijg al auw de naam van horrorpension.

Het lage gedeelte van de locomotievenloods. Dit was waarschijnlijk het brandstof gedeelte.                      Foto W Mensinga.

In 2013 sprak ik met de heer Rinse Holwerda. De heer Holwerda, geboren in 1934, woonde een tijdje in het station. Hij vertelt:" Ik kan mij de rails en het perron nog herinneren. Ook het goederenloodsje stond er nog. Er stond later vee in. Er was een grote wachtkamer. Wij woonden in 3e klas wachtkamer. Dat werd helemaal afgetimmerd.Er zaten grote deuren in en er waren doorgeef luikjes. Meester Wiersema woonde in de andere helft van het station. Wij sliepen op zolder en keken uit over het veld. In de oorlog sliepen er ook Duitsers op de zolder van het station. Er was daar overdag ook een commandant. Ik weet nog dat er allemaal mannen uit het dorp zich bij hem moesten melden. Ik ben ook wel eens in de locomotiefloods geweest. Die stond toen helemaal leeg .Het spoor liep achter het station langs . Ik kan mij nog vaag herinneren dat het spoor weggehaald werd."

 

Personeel.

Klaas Holwerda.

 

Wie weet nog bijzonderheden over de spoorlijn en het station . Alles is welkom .